1/31/2017

Piraci z Mórz z Wyobraźni


Murray i jego przyjaciele wyruszają z  powrotem do Kilmore Cove, by pomóc buntownikom w walce z Kompanią Indii z Wyobraźni, na której czele stoi niewątpliwie obłąkany Larry Huxley. Wkrótce dzieciaki natrafiają na trop prowadzący do tajemniczego Ulyssesa Moore'a. 
Czy uda im się go odnaleźć? 
Dokąd zabierze ich Metis i kogo spotkają po drodze?

Powrót do dzieciństwa

Powtarzałam to już zapewne tysiące razy, ale wspomnę o tym raz jeszcze: uwielbiam serię Ulysses Moore. Naprawdę wiele wniosła do mojego życia, stając się częścią mego dzieciństwa, które już powoli mija i nieubłaganie przeobraża się w dorosłość.
Choć po przeczytaniu książki w oryginalnej wersji wiedziałam dokładnie, co się w niej wydarzy, i tak nie mogłam się doczekać momentu, w którym miałabym wziąć ją w swoje łapki i przeczytać w ojczystym języku.
Kiedy zabrałam się do czytania książki, byłam w pewien sposób zachwycona w tym, że do serii w końcu powróciła ta niesamowita atmosfera Kilmore Cove, której tak bardzo brakowało w dwóch poprzednich częściach i którą tak dobrze zapamiętałam z czasów, kiedy miałam jedenaście lat i dopiero poznawałam serię.
- Binge reader - powtórzyła Mina. - To ktoś, kto bardzo dużo czyta, kto wręcz upaja się czytanymi opowieściami. Czasami dlatego, że nie może się temu oprzeć, a czasami dlatego, że odwracają jego uwagę od czegoś innego. Na przykład od ponurych myśli lub zawodu miłosnego. Albo od konkursów matematycznych.


Bohaterowie nie tacy straszni

W tym tomie w końcu mogłam lepiej poznać nowe postacie - dużo lepiej zostały tu zarysowane charaktery Murraya (będącego w pewnym sensie centrum grupy młodych Podróżników w Wyobraźni oraz istotnym, lecz na razie bliżej nieznanym elementem układanki związanej z Wrotami Czasu), Miny (dziewczyny pochodzącej z imigranckiej rodziny, niosącej na ramionach ciężar oczekiwań otoczenia) i Connora. Trochę gorzej poszło autorowi z Shanem, choć nie mogę zaprzeczyć, że młodego Waitlinga polubiłam. Spodobało mi się to, że każdy z bohaterów ma swoje problemy wykraczające poza świat Miejsc z Wyobraźni.
Wśród starych postaci prym wiedzie według mnie Penelopa, której postać jest naprawdę świetnie zarysowana. Jest taka, jaką ją sobie zawsze wyobrażałam - mądra, serdeczna, spokojna. W Piratach z Mórz z Wyobraźni jaki i poprzednim tomie nabiera lekko depresyjnego charakteru.
Niesamowite wrażenie wywarł na mnie Larry Huxley, czyli przywódca Kompanii Indii z Wyobraźni. Choć ma tylko jedenaście lat, zachowaniem przypomina psychopatę. Jest bezwzględny, arogancki, a jednocześnie zachowuje się jak obłąkane dziecko, mówiąc do swojego gałgankowego króliczka o imieniu Baczko, jak gdyby zabawka była dla niego żywym człowiekiem. Jestem naprawdę ciekawa, co sprawiło, że taki się stał i że poszło za nim tak wielu ludzi.
W książce pojawiają się także bohaterowie innych książek, najczęściej znanych klasyków. Takim oto sposobem możemy spotkać postaci znane nam z Mistrza i Małgorzaty Michaiła Bułhakowa, Wyspy skarbów Stevensona, Zaginionego świata Arthura Conana Doyle'a czy też Tajemniczej wyspy Juliusza Verne. Jest to naprawdę ciekawy zabieg, który może zachęcić młodych czytelników do sięgnięcia po starsze książki, które często są im nieznane.
Drogą głęboką zmierzam,
gdy wyciągam rękę, szukając dnia.
Przyjrzeć się muszę: czy niżej iść zmierzam.
Popiołem idę, wracam w blasku ognia.


Zachwytu ciąg dalszy

Styl pisania pana Baccalario jak zawsze był bardzo lekki i przyjemny, dzięki czemu Piratów z Mórz z Wyobraźni połknęłam w jeden wieczór. Opisy nie są długie i nużące, dialogi wyglądają naturalnie, a przeplatanie się miejsca akcji pozwala szerzej spojrzeć na to, co się dzieje w powieści. Na uwagę zasługuje także wykreowanie przez autora kolejnego Miejsca z Wyobraźni - podczas czytania czasami czułam się, jakbym naprawdę w nim byłam.
W powieści nie brakuje oczywiscie zagadek, które każdy z czytelników może samodzielnie rozwiązać, jeśli najdzie go na to ochota. Być może jestem zbyt głupia na to, bo jeszcze nigdy nie udało mi się (ani nie chciało) nad nimi wysilać.
Książka jest prześlicznie wydana. Obwoluta i okładka, która się pod nią skrywa, prezentują się naprawdę znakomicie. Także rysunki Iacopa Bruno, które rozpoczynają każdy rozdział, są cudowne - na swój sposób są delikatne i trochę niedbałe, co tylko dodaje im uroku.
- Dla badacza nie ma bardziej chlubnej śmierci niż bycie pogrzebanym pod własnymi wynalazkami.
Podsumowanie

Pomimo kilku błędów logicznych, które jednak nie utrudniają czytania, i pewnej dozy infantylności, która czasami się zdarzała, a mi zupełnie nie przeszkadzała, książka wypada naprawdę dobrze, a dla mnie, osoby przepełnionej sentymentem, wręcz rewelacyjnie.
Piraci z Mórz z Wyobraźni nasunęli mi na myśl parę ważnych spraw związanych z tematyką szeroko pojętej rebelii, które będę musiała sobie przemyśleć. Po przeczytaniu książki do mojej listy lektur na przyszłość dołączyły takie pozycje jak Zaginiony świat, Wyspa skarbów i Doktor Jekyll i pan Hyde (czyli funkcja bohaterów, która ma zachęcać do czytania, jak najbardziej działa przynajmniej w moim wypadku). 
Tą książkę polecam przede wszystkim dzieciom i młodzieży, ale myślę, że i dorosłym może się ona spodobać (w końcu znam kilka osób, które są po dwudziestce, a w dalszym ciągu lubią tą serię).
Będę z niecierpliwością czekać na kolejny tom, by zobaczyć dalsze losy bohaterów. Mam nadzieję, że nie będę musiała czekać kolejne półtorej roku na to by, przeczytać L'isola dei ribelli w polskiej wersji językowej.
- Wszystko może być grą słów. Zależy tylko, kto je wypowiada. I dlaczego.
Tytuł: Piraci z Mórz z Wyobraźni
Autor: Pierdomenico Baccalario
Tłumaczenie: Katarzyna Kolasa-Garibotto
Ilość stron: 282
Cena: około 24 zł

Za egzemplarz serdecznie dziękuję Wydawnictwu Olesiejuk !

32 komentarze:

  1. Bardzo mnie tym zaciekawiłaś wszystkim i chyba skuszę się do zakupu ;)
    Pozdrawiam i dzięki za odwiedziny! :)
    Mój blog-klik!

    OdpowiedzUsuń
  2. Uwielbiam tę serię i pamiętam jak dawniej się w niej zaczytywałam całymi wieczorami! Powiem szczerze, że zachęciłaś mnie swoją recenzją do powrotu do tych książek, by na nowo przeżywać świetne przygody! :)

    Pozdrawiam i zapraszam do mnie! x
    http://miedzypolkami-ksiazki.blogspot.com/2017/01/rozpraw-sie-ze-swoja-wewnetrzna-jedza.html

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, czytając takie słowa :)

      Usuń
  3. Kiedy byłem młodszy uwielbiałem te książki, przeczytałem całą serię z Rickiem, Julią i Jasonem :)
    photos-by-mef.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na razie lubię najbardziej serię, w której występowali Jason, Julia i Rick, ale w tą zaczynam coraz bardziej się wkręcać ;)

      Usuń
  4. Zachęciłaś mnie do przeczytania tej książki. Fabuła jest naprawdę ciekawa, a ja bardzo lubię tego typu książki.

    https://weruczyta.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  5. Ciekawie się zapowiada :)

    lolliesolies.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  6. Nie za bardzo lubię czytać książki, ale mimo to zaciekawiła mnie ta książka ; )
    Jeśli znajdziesz czas zapraszam do mnie :>
    Pozdrawiam ♥
    http://kinasses.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  7. A ja nigdy nie słyszałam o tej książce :o Może jestem na nią już ciut za stara, ale jak moja siostra nieco podrośnie, co będę pamiętać, żeby wypożyczyć jej te pozycje :)
    Pozdrawiam i zapraszam do siebie,
    BOOK MOORNING

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że twojej siostrze na pewno spodoba się ta seria :)

      Usuń
  8. Mamy okazję zobaczyć Pani bloga po raz pierwszy, będziemy zaglądać częściej! ❤️ Zapraszamy Panią i czytelników do wzięcia w udziału w konkursie walentynkowym, w którym można wygrać perfumy Carolina Herrera Good Girl, Armani Acqua Di Gio Profumo oraz voucher. Pozdrawiamy! http://wisebears.pl/konkurs-walentynkowy/

    OdpowiedzUsuń
  9. Nigdy o tej książce nie słyszałam ani nie widziałam ale będę musiała to naprawić :)
    Świetny masz blog - zostaje na dłużej
    Obserwuje- Czekam na kolejne posty !!!
    Zapraszam do mnie -klik

    OdpowiedzUsuń
  10. Ooo pierwsze słyszę, ale przeczytać nie zaszkodzi :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Nigdy nie czytałam, ale zdecydowanie zachęcasz do poczytania. :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Pierwszy raz widzę taką nieco nietypową recenzje ! Bardzo na + , zdecydowanie zachęca do czytania ! ;)

    Mój blog

    OdpowiedzUsuń
  13. Książka może i nie w moich klimatach, ale trzeba przyznać - pięknie wydana! ;)

    OdpowiedzUsuń
  14. Rzetelny i dobry opis, nigdy nie czytałam bo trochę nie moje klimaty ;)
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  15. Nie słyszałam o tej książce nigdy :D
    http://treamicii.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  16. Jezu, kocham te ksiazki!!! Przeczytalam z 8 czesci. Kiedy to bylo... w podstawówce. Jejku juz o tym zapomnialam, a naprawde swietnie sie to czytało i za kazdym razem żałowałam ze sie tak szybko koncza. Chetnie zabrałabym sie za ta serie od poczatku. Buziaki

    caiawichowska.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miło spotkać, kto tez kocha tą serię :)
      Koniecznie dokończ serię, bo po ósemce historia zaczyna się jeszcze bardziej rozkręcać w dziewiątce!

      Usuń
  17. Jakoś nigdy nie słyszałam o tej serii :D Ale skoro była ona serią twojego dzieciństwa to znaczy że jest dobra :D Muszę koniecznie nadrobić a jak nie to bratu podeślę, bo on bardziej wiekowo pasuje :D

    OdpowiedzUsuń
  18. Świetna recenzja, zachęciłaś mnie do przeczytania, mimo że z początku wydawało mi się, że to nie moja bajka ;)
    http://mondayxmorning.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  19. Bardzo ciekawy post, ja sama uwielbiam dobre książki a czytając taki opis można łatwo się skusić na zakup właśnie tej. Zapraszam do mnie na konkurs :)

    Mój blog

    OdpowiedzUsuń
  20. Bardzo ciekawe i z chęcią bym się skusiła na przeczytanie jej ;D

    OdpowiedzUsuń
  21. bardzo fajny i ciekawy wpis :)
    http://princessgaba.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  22. ta książka musi być genialna! jak się na nią natknę to na pewno przeczytam, ponieważ niesamowicie mnie zainteresowała :)
    wiktoriazuk.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  23. MUSZĘ PRZECZYTAĆ WSZYSTKO, ŻEBY POZNAĆ POSTAĆ TEGO LARRY'EGO.

    OdpowiedzUsuń

Wszelkie komentarze pod postami typu "Jaki super blog :) Ciekawy post. Zapraszam do mnie!" usuwam. Niech Twój komentarz nawiązuje do tematu mojego posta!
Nie bawię się w "obs. za obs.". Obserwuję blogi tylko wtedy, jeśli naprawdę mi się podobają.
Odwiedzam Wasze blogi w miarę moich możliwości...
Kontakt: napisz.tutti@gmail.com

Copyright © 2016 Only experiences , Blogger